70mm ve Varnsdorfu – nová naděje?

Těžké časy pro 70mm závisláka. Tradiční Widescreen Weekend v Bradfordu byl posunut na říjen a obchodní záležitosti mě držely daleko od Krnova. Takže jsem se cítil šťastný, když byla na in70mm.com oznámena do té doby neznámá akce. Opět jsem se vydal na dlouhou cestu shlédnout několik 70mm filmů.

V krásné krajině, nedaleko Německé i Polské hranice, leží malé české město Varnsdorf, které bohužel není centrem světa, a turistické atrakce či podobné věci nabízí jen omezeně.

Když jsem poprvé přišel ke kinu "Centrum Panorama", měl jsem poněkud obavy. Nepřišel jsem příliš pozdě? Nebylo místo právě zničeno? Prázdná budova hotelu hned vedle dveří do kina nevypadala příliš lákavě. Ale není dobré soudit knihu jen podle obalu. Uvnitř nenápadného pláště se skrývá perla: Obnovený kinosál pro 500 diváků s velkým prohnutým plátnem (7,2 x 16,5 m), dva perfektně udržované stroje Meopta UM35/70 a výkonný zvukový systém připravený na 70mm filmy pro následující 3 dny.

Pavel Nejtek je nadšený filmový fanoušek a vášnivý sběratel všech druhů projekční techniky. Byla to zejména vášeň, která ho přiměla koupit zavřené kino Panorama v katastrofálním stavu, a za vynaložení značného množství peněz i práce ho obnovit a znovu otevřít v roce 2005. Ve foyer je vystaveno více než tucet historických filmových projektorů.

Tento 70mm festival byl součástí přeshraničního Neisse Film Festivalu, pojmenovaného podle řeky Nisy, která tvoří hranici mezi Německem a Polskem od konce druhé světové války. Německý filmový historik Frank-Burkhard Habel zahájil festival krátkým úvodem k Východoněmecko/Sovětskému 70mm filmu "Goya", kterým festival začínal.

Filmové kopie, které většinou pocházely z Kinomuzea v Berlíně byly - krom nevyhnutelného občasného zčervenání - v celkově dobrém stavu. Nová obnovená kopie filmu "Spartakus" byla skutečně v plný barvách - Snad nikde jinde jsem si tento nádherný film nevychutnal lépe.

Mým osobním favoritem bylo představení filmu "Hello, Dolly!" Po krátké přednášce o filmových formátech od Jean-Pierra Gutzeita (Kinomuseum Berlin) následovala praktická ukázka: Úvodní sekvence filmu byla promítnuta třikrát. Nejprve z anamorfního 16mm pásu (širokoúhle!), potom 35mm CinemaScope a na závěr plný formát Todd-AO - žádné zrnění, vynikající ostrost, výkonný vícekanálový zvuk a jen mírně vybledlé barvy.

Ale festival nebyl jen o promítání. Všechny, kteří se chtěli podívat do zákulisí, pozval Pavel Nejtek a jeho tým do projekční kabiny podívat se na promítače, jak dělají svoji práci.

Poslední oficiální film byl "Cesta kolem světa za 80 dní". Ale pak pořadatelé přišli s překvapením: Zvukový systém byl úspěšně otestován zvukově velmi náročným, plně barevným 70mm blow-up (natočeno na 35mm) dokumentárním filmem Hala Ashbyho o Rolling Stones - "Let´s Spend The Night Together".

Po závěrečné oponě bylo publikum pozváno do baru Film-Point, kde byl nabízen bohatý bufet s českým pivem a obří pražskou šunkou.

Je "Centrum Panorama" nová naděje pro nadšence závislé na 70mm filmech? Podle mého názoru určitě je. Byl to celkem úspěšný festivalový začátek. Nadšený a inspirovaný tým bude promítat 70mm filmy dokud budou kopie k dispozici. Přál bych si každoroční festival s více filmovými fanoušky, aby se 50 diváků necitilo v sále s 500 sedačkami tak osaměle. Velké díky Pavlu Nejtkovi a jeho týmu. Nechť je provází síla.

Ulrich Rostek

Proč k nám?

Panoramatické plátno subjektivně působí při projekci širokoúhlého filmu až monumentálním dojmem, který nezažijeme v žádném ze současných ale ani bývalých pražských kin, včetně tolik vzpomínané legendární Alfy na Václavském náměstí. Celý objekt navíc vyzařuje velmi příjemnou atmosféru.

Stručně řečeno: “Cítíte se zde jako v klasickém kině.

Projekt digitalizace Kina Centrum Panorama Varnsdorf dle standartu DCI podpořili : Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie a Město Varsndorf.